Hva er en medierådgiver?

Hva kan du forvente av en medierådgiver?

Hallgeir Gustavsen

Hva er en medierådgiver?

Som medierådgiver er jobben din primært å sørge for at kunden din får absolutt best mulig råd i forhold til hvordan vedkommende kan plassere pengene sine for å treffe sin målgruppe best mulig i rettest mulig tidspunkt.
Medierådgiveren skal jobbe tett mot kundene sine og finne smarte løsninger for at kunden skal lettere kunne identifisere, målrette og hjelpe sine kunder. Og med sin kompetanse om hvilke medier som lettest treffer rett målgruppe hjelpe kunden å legge en plan for hva man skal gjøre for best mulig effekt.

Trenger du hjelp til å finne ut hvordan du kan få mest mulig igjen for annonsekronene dine? - Ta kontakt!

Hva er et mediebyrå?

Et mediebyrå er en bedrift som spesialiserer seg på å utføre annonsekjøp på vegne av sine kunder. I så måte er det det å være et mellomledd for å definere målgruppe, vurdere hvor man kan treffe den målgruppen på en best mulig måte og iverksette utforming av annonsebudskap og få plassert mediekjøpene.

Det som er en av de viktigste tingene et mediebyrå gjør er å forstå mulighetene av nye medier, ny teknologi og hvordan man kan holde kontroll på alle mulighetene som er der ute.

Trenger du hjelp til å forstå mulighetene der ute? - Ta kontakt!

I mange sammenhenger blir mediebyrå brukt når det er snakk om gamle medier som Radio, TV, utendørs reklame og aviser. Selvfølgelig i tillegg til digitale medier, men for å være medlem i mediebyråforeningen (9 selskap i hele Norge) så må du abonnere på en masse “old school” måleverktøy som jeg ærlig talt mener at er ganske bortkastet. (egen mening) TV-metermåling, radiomåling og en masse annet som jeg mener man kan finne andre steder.

Jobben til et mediebyrå bør være å sørge for at du får mest mulig igjen for annonsekronene du bruker, enten det er via Google Ads, SEO, sosiale medier, analyse av innhold, produksjon av nytt innhold eller om det er å løpe rundt med en plakat i Storgata med tilbudet ditt på.


Hva gjør et mediebyrå?

Et mediebyrå skal sørge for at markedsføringen din sees på rett tid, og på rett sted. De var veldig mye mer nyttige før, når mesteparten av annonsekronene ble brukt på aviser, utendørs og på TV. Men etterhvert som den digitale teknologien gir muligheter for kirurgisk presisjon i markedsføringen så mener jeg at mye av det mediebyråene gjorde før er begynt å bli avleggs.
Det kan også nevnes at flere av de “gamle” mediebyråene har gjort grep rundt dette og jobber selvfølgelig også med innholdsmarkedsføring, søk, sosiale medier, SEO og data.

Mediebyrå vs Performance Marketing


Performance marketing er målbar markedsføring. Og det finnes en hel del byråer som heter Performance byrå også. Hvis du velger bort markedsføring som ikke er målbar, med markedsføring som du kan måle. Ja da er det mye lettere å se hvor gode man faktisk er.
Trenger du hjelp med målbar markedsføring? Ta kontakt!

Si hei!