Hva er sosiale medier?

Sosiale medier er vår tids måte å snakke sammen på. Det er en naturlig bruk av de digitale plattformene vi har utviklet og det er blitt ufattelig mye lettere å bedrive en til mange, eller mange til mange kommunikasjon.

Hallgeir Gustavsen

Sosiale medier er i alle fall startet på slutten av de gamle mediene hvor man var helt avhengig av at et selskap skulle lage alt innholdet og sende ut sitt innhold som TV, radio og aviser som primært er en-til mange-kommunikasjon.

"Alle" snakker om sosiale medier, men hva er det egentlig? Og ikke minst, hvor vanskelig kan en konsulent klare å overbevise meg om at det er? Sosiale medier er vår tids måte å snakke sammen på. Det er en naturlig bruk av de digitale plattformene vi har utviklet og det er blitt ufattelig mye lettere å bedrive en til mange, eller mange til mange kommunikasjon. Det er i allefall startet på slutten av de gamle mediene hvor man var helt avhengig av at et selskap skulle lage alt innholdet og sende ut sitt innhold som TV, radio og aviser som primært er en-til mange-kommunikasjon.

Du kan lære deg alt selv, det meste av informasjon er åpent og tilgjengelig ute til konsum. Eller det er også mulig å leie inn en sosiale medier konsulent – hvis du trenger det kan du kontakte meg. :)

Sosiale medier er med å demokratisere kommunikasjonen siden alle får muligheten til å være med.

Sosiale medier historie - Historiske medier

Begrepet sosiale medier ble vanlig i Norge i 2008, men jeg kan huske mine første opplevelser med internett allerede på 80/90-tallet, jeg fikk prøvd meg på BBS og IRC (vi brukte mIRC) Og før det allerede på 70-tallet ble det utviklet flere type tjenester som kunne fasilitere kommunikasjon på nett, for eksempel Bulletin Board System (BBS - diskusjonsboards),Usenet Multi User Dungeons (MUD - rollespill på nett) og Internet Relay Chat (IRC).

Hva er sosiale medier i 2019?

Absolutt alle bruker sosiale medier i 2019. (Dette er riktignok en sannhet med modifikasjoner, men det er ikke så mange modifikasjoner.) Hvis man ser Ipsos sin SOME-tracker så kan man blandt annet lese at 83% av Norges befolkning har Facebook-profil.

Ipsos SoMe-tracker Q2'19
Ipsos SoMe-tracker Q2'19

Og de sosiale mediene vokser også. Hvis vi ser for eksempel Statistisk sentralbyrå sine tall fra i fjor, så er det:

"en økning på 9 prosentpoeng fra 2015. Og det er blant de middelaldrende bruken øker mest."

Sosiale medier brukes både privat og B2B – og de som tror at "jeg holder bare på med B2B, så jeg trenger ikke være på Facebook.." (ja jeg har møtt noen av de..) må nok tro om igjen.

Hvordan bruker man sosiale medier i 2019?

Sosiale medier har endret verden. Vi vet enda ikke hvor mye det har endret verden, men jeg gjetter at det kommer til å være mye.

Arbeidsvaner, kommunikasjon og markedsføring er tre ting som har totalt blitt endret etter sosiale mediers inntog i samfunnet. Man kan dele kunnskap, få svar på spørsmål og løfte opp og videreutvikle hverandre. Mange vil si at det er en ny kanal for kommunikasjon, men jeg mener at den er så revlusjonerende at den er noe mer.

Hvordan bruker man sosiale medier i kommunikasjon?

Hver gang det kommer et nytt verktøy, medie eller en ny app eller et nytt nettverk, så er det like spennende å se. Kommer dette til å slå ann? Vil det være noe spennende, eller kommer det til å dø en sakte død i app-store?

Mye av kommunikasjonen på sosiale medier nå, foregår i små grupper for folk med samme type interesser, private meldinger, spørsmål og svar, markedsføring for bedrifter og kommunikasjon mellom konsument og bedrift. De forskjellige nettverkene har forskjellige fokus og er lagt opp til å dekke forskjellige behov. Noen mener kanskje at jeg ser for mye YouTube, men der ser jeg alt fra nyhetene mine, til underholdningen min. Så jeg mener at det er helt innenfor. (så har jeg ikke sett TV på 15 år..)

Mens diskusjoner om markedsføring gjerne foregår i Facebook-grupper eller på LinkedIn..

Utviklingen går sykt fort, og mange bedrifter klarer ikke henge med. Jeg klarer for eksempel ikke se hvordan Gule sider eller 1881, 180, 1880 eller hva de heter ikke er i ferd med å dø ut, nå som all denne informasjonen ligger på sosiale medier og på nettsider rundt om kring.

Jeg jobbet faktisk i Gule sider når de skulle "ta knekken på Google" med en norsk søkemotor som het Yelo. Har du brukt den i det siste?

Deg på nett – sosial og personlig

Når du finnes på sosiale medier så må du ta konsekvensen av det.

Dårlig dømmekraft – Justine Sacco
Dårlig dømmekraft – Justine Sacco

Justine her, hun prøvde bare å fortelle en spøk på Twitter. En dårlig søk, men likevel. Når du sier ting på internett så blir de værende der for alltid, og det er det tidvis vanskelig å huske på. Det er viktig å forstå hvordan de tingene man poster på internett blir værende der, og hvordan de kan tolkes senere. Anbefaler feks å lese So, you have been publicly shamed? Dette gjelder enten man er privatperson eller en bedrift.

Sosiale medier for bedrifter

Bedrifter kan bruke sosiale medier på mange forskjellige måter. Men om man får gode resultater ved bruken kommer ann på hvordan man benytter de. Det hjelper ikke å kjøpe seg verdens beste fiolin, om du ikke kan spille på den. Noen bør ha ansvaret for det, og de bør ha nok opplæring og kompetanse til å gjøre de tingene som skal til for å få gode og målbare resultater. Mål tingene som gjøres, følg med og ta inn informasjon fra mange steder. På den måten kan man lære av hva som fungerer og ikke.

Det er også viktig å huske på at de aller fleste bedrifter som har et kommunikasjonsbehov kan benytte sosiale medier på en eller annen måte. Det gjelder bare å være oppdatert på hva som er mulig, kreativ nok til å tenke ut hvordan man løse ting og tørre å satse.

For å bli med i Facebook-gruppen: Sparringspodden – hvor du kan få tips og triks til hvordan du kan benytte sosiale medier bedre -> trykk her. Eller du kan også sende meg en melding på Facebook

Si hei!