Hvordan bruke Timeblocking for å ikke bli dummere

Nei, du multi-tasker mest sannsynlig ikke..

Hallgeir Gustavsen

Tror du at du multitasker? NEI, du gjør mest sannsynlig ikke det, og det gjør deg dummere.. Mange tror at de kan gjøre flere ting samtidig. Forskning viser at bare ca 2,5% av mennesker har sjanse til å multitaske effektivt.

De aller fleste som tror de multi-tasker holder egentlig på med task switching

Enten du jobber en helt vanlig 8-16 jobb eller at du jobber freelance eller er en eller annen type gründer så må du styre dagen din. Elon Musk og Bill Gates snakker varmt om å mikroplanlegge dagene sine ned til de minste 5 minutters bolkene, men jeg vet ikke om jeg hadde klart det.

Det jeg derimot har fått til er følgende: Jeg blokkerer av tid i kalenderen min til spesifikke oppgaver, og så prøver jeg å jobbe kun med den oppgaven i den tidsperioden. Ikke mer, ikke mindre.

Når jeg "time blocker" tiden min så sjekker jeg ikke mail, jeg sjekker ikke telefonen, og jeg lukker Slack. Jeg har faste tider som jeg sjekker mail, Slack og telefonen. (det er mulig å ringe meg uansett om det brenner noe sted)

Denne typen tidsstyring gjør ikke bare oppgavelisten din mer håndterlig, men den gir deg også mer kontroll over dagen og hjelper deg med å prioritere oppgavene dine. "Time blocking" forbedrer også fokus og hindrer prokrastinering.


Noen ganger lager jeg også en liste på 3 ting jeg har som mål å få gjort den dagen. 3 ting som er viktige nok til at hvis jeg gjør de 3 tingene så er det alt i alt en bra dag. I tillegg pleier jeg å prøve å begynne med den vanskligste eller den oppgaven jeg har minst lyst til å gjøre først.. Da er alt etter det bare gøy.

5 Tips til å få til Time Blocking

  1. Blokker av tid i kalenderen
  2. Lag en liste over tingene du skal gjøre (husk å skrive den med oppgaver som _kan_ gjøres)
  3. Prioriter listen din
  4. Begynn på toppen
  5. Si "Nei"
Si hei!