Ikke la deg skremme av digitalisering!

Hvis du ikke digitaliserer så forsvinner du i historien

Hallgeir Gustavsen

Noen mennesker er litt mindre begeistret over forandring enn andre. Hallgeir tar for seg denne problemstillingen i vår nåtid med et eksempel fra vår fortid.

Har du sett en ludditt? Du har kanskje ikke det, fordi luddittene, de holdt på mest mellom 1811 og 1814 i England,der de knuste de mekaniske vevemaskinene som hadde dukket opp. De var oppkalt etter en mystisk leder kalt Ned Ludd, en fyr man ikke er helt sikker på om har eksistert engang. Mitt spørsmål til deg idag er: har du en Nedd Ludd på ditt kontor? Jobber du sammen med en ludditt? Eller er du kanskje en ludditt selv, enten ved tvang eller eget valg?

Pass på! Luddittene ble sendt til galgen og henrettet, alternativt ble de sendt til en britisk straffekoloni, mest sannsynlig Australia. Har du lyst til å måtte reise til Australia? Nei. Ikke vær en ludditt!

Det er liten sannsynlighet for at du har sett en ludditt, men det er en langt større sannsynlighet for at du har sett en mekanisk vevemaskin. Bedriften din driver kanskje ikke med veving, men man kan likevel ta lærdom av hva som skjedde med luddittene. De var mot den teknologiske fremgangen, og de tapte.

Jeg var og holdt et foredrag, og så var det en i salen som sa: Argh! Men jeg har ikke lyst! Jeg har ikke lyst til å være med på Facebook, jeg har ikke lyst til å være med på de tingene!

Det er helt greit å ikke ville være på sosiale medier og online hvis du har enten pensjonert deg eller kommer til å pensjonere deg iløpet av de neste årene. Og da snakker vi altså om de neste to-tre årene. Men hvis du har tenkt å være ned mer enn to-tre år i fremtiden, hvis du har tenkt til å drive business, så må du være der menneskene du ønsker å få tak i er. Du faktisk være synlig i de digitale kanalene. Du faktisk snakke til kundene dine der de befinner seg.

Har du kanskje en luddittsjef som liker å se logoen deres i avisen fordi han synes det er koselig, eller fordi det er sånn de alltid har gjort det, at han har en følelsesmessig connection? Vel, hvis man har en følelsesmessig connection til det å se sin egen logo på trykk i avisen, så er det mye rimeligere å bare lage en stor plakat hvor logoen din er, så kan du se på den, helt alene, på et eget rom. Men hvis du har lyst til å komme ut til de folka som er potensielle kunder hos deg, så må du faktisk være der de befinner seg.

Ikke bli sendt til Australia! Ikke bli henrettet!

Sees neste uke!

Synes du dette innlegget var nyttig, så følg oss her for mer:


LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/vecora
Facebook: https://www.facebook.com/vecora.no
Instagram: https://www.instagram.com/vecoraas/

Si hei!