Markedsføring i krisetider

Hvordan skal du markedsføre deg under koronavirustider?

Hallgeir Gustavsen

Hva bør jeg gjøre med markedsføringen min nå?


Skal man markedsføre seg når det er unntakstilstand? Finnes kunden din der ute, og er det en kjøpelyst etter ditt produkt eller tjeneste? Hvis man skal tro avisoverskrifter og dommedagsprofeter som tjener på en viss frykt i samfunnet, gjerne en frykt som øker villigheten til å konsumere fantastiske overskrifter, og gjerne også klikke inn i de forskjellige artiklene, så er det nesten bare å legge inn årene og ikke gjøre noen ting i tiden fremover. Men er det tilfellet?


Jeg har snakket med en del kunder av meg, og for mange er det ca like mye å gjøre som før, men handlingsmønsteret er annerledes nå enn før. Det er gjerne mye færre kunder i butikk, men desto flere som er på nettbutikk, Facebook og andre digitale kanaler. Nå sitter kundene dine hjemme i sofaen, de har mobilen eller padded i fanget og gjør deler av shoppingen sin mens de streamer siste sesong av Westworld.

Det å ha kontroll på hvilken markedsføring som gir hvilke resultat er nå blitt alfa-omega (jeg mener at det alltid har vært det, men nå er det enda viktigere enn før) Du har sikkert hørt uttrykket "Jeg vet at halvparten av pengene jeg bruker på reklame er bortkastet. Mitt eneste problem er at jeg ikke vet hvilken halvdel.” - jeg mener vi burde drepe det uttrykket. I 2020 kan du faktisk vite hvilken del du burde kutte ut.

Hvordan markedsføre nå rundt korona-viruset?


Avhengig av bransje, har du kanskje lagt merke til at salget og inntektene falt i nyere tid, takket være Coronavirus. Noen sektorer har sett en nesten total stopp i aktiviteten og har måttet vri hjernen for å overleve.

Dette har gjort markedsføring mer kritisk enn noen gang for mange virksomheter. Mye av denne markedsføringen må være online, med kostnadene for tradisjonell reklame, spesielt TV, uoverkommelig for mange selskaper for tiden. Selvfølgelig er det en annen utmerket grunn til å presse markedsføringsfokuset ditt på nettet i dag. Folk bruker mer tid hjemme (enten frivillig eller på grunn av at folk er i karantene) og går oftere på internett.

Her er noen markedsføringsideer du kan vurdere videre.

Markedsideer og tips under Koronavirus:


1. Ikke få panikk - det er som oftest ikke bra å gjøre noe i panikk
2. Hold deg oppdatert på KPI´er - få kontroll!
3. Benytt muligheter som oppstår for å hjelpe mennesker i krisen
4. Hold tettere kontakt med kundene dine på sosiale medier
5. Hvis du blir tvunget til å stenge dørene for en tid, bruk tiden på å planlegge fremtidig markedsføring
6. Forbedre nettsiden din sin SEO
7. Tilpass tilbudene dine til omstendighetene
8. Lær deg nye ting og endre deg for å møte kundenes behov
9. Bruk betal-pr-klikk markedsføring (Google Ads)

Si hei!