Alt du trenger å vite om Employer Branding

Hva er employer branding? Hvordan kan det hjelpe deg med å kutte ca 50% av kostnadene på rekrutteringen og hvordan hjelper det deg å tiltrekke deg gode kandidater?

Last ned enkel innføring

Her finner du en guide som tar deg gjennom hva employer branding er, hvordan du kan lage din egen employer branding strategi - steg for steg

Last ned - innføring i employer branding

Employer branding - mockup 500

 

Hva er Employer branding? Og hvordan virker det?

“Beste arbeidsplass i Stavanger 2022” eller “Hvem er den beste arbeidsgiveren innen forsikring?” Dette er søk en hvilken som helst arbeidssøker kan gjøre for å finne ut hvor vedkommende vil søke jobb. Kandidaten prøver å finne ut om du er en god arbeidsgiver eller ikke.

Det er også logisk - i dag er et selskaps rykte viktigere enn noen gang.  Faktisk ville 86 % av arbeidstakerne ikke søkt, eller fortsette å jobbe for, et selskap som har et dårlig rykte hos tidligere ansatte eller allmennheten.

Dessuten, du bruker sikkert mye tid på å lage en bra brand story rundt produktene eller tjenestene dine. Men hvor lang tid bruker dere på å bygge en merkevare for å sikre at du tiltrekker og beholder topp arbeidstagere?

Vi skal utforske hva Employer Branding betyr, eksempler på god employer branding, og hvordan du kan implementere din egen employer branding-strategi i dag.

Hvordan kan du bruke Employer Branding?

Hvordan bruke merkevaren for å tiltrekke kandidater?

Employer branding er den merkevarebyggingen som skjer med eller uten bedriftens påvirkning som for frem fordelene med jobbe i bedriften. Man kan bygge en fantastisk bedrift, med god kultur, et godt arbeidsmiljø og gode måter for å få inn nye ansatte og å ivareta dem, men uten å ha en plan for EB (Employer branding) vil du også være prisgitt jungeltelegraf og rykte.

Å ha en strategi for å tydeliggjøre og å legge til rette for den type merkevarebygging som fremhever bedriften som “den arbeidsplassen folk vil til” er en av de største konkurransefortrinnene man kan ha i disse tider.

Din EB er organisasjonens rykte som arbeidsgiver, det jobbsøkere og ansatte tenker om dere. Det de forteller familie og venner når du ikke hører på. Det er viktig, uhåndgripelig og viktig å både ta eierskap i og å kultivere det for å vise bedriften fra sin beste side.

Men hvorfor “administrere” og “påvirke” i stedet for å “eie” eller “sette”? Det er fordi din EB er dessverre noe du ikke eier. Det er noe som eksisterer i hodet til kandidater og ansatte. Du har et EB enten du jobber med det eller ikke. Og hvis du ikke jobber med det, så er egentlig strategien din å håpe.

Tenk helhetlig på hele bedriftens HR og rekrutteringsarbeid. Hvert eneste touchpoint er en mulighet for å etterlate et inntrykk for kandidater og ansatte som er med å forme din EB og din evne til å ansette og beholde god folk. Uten en gjennomført strategi kan alle disse touchpointene være en dealbreaker som koster deg både ansatte og kandidater.

Hvis en kandidat spør en av dine ansatte: "Hvordan er det å jobbe der?"  Så kommer ingen av de ansatte til å svare: "Vi har laget noen helt sykt fine produkter" — I stedet kommer hun til å fortelle om den daglige driften, kollegaer, ledelsen, hvilke verdier dere har og om man har det fint og blir ivaretatt på arbeidsplassen.

Hva er employer branding?
Er employer branding noe nytt?

Er Employer branding noe nytt?

Employer branding er på ingen måte et nytt konsept. Det ble likevel første gang definert i 1996 i the Journal of Brand Management - desember 1996. Simon Barrow (chairman of People in Business) and Tim Ambler (Senior Fellow of London Business School) De definerte Employer Branding som "Summen av funksjonelle, økonomiske og psykologiske fordeler tilbudt ved ansettelse, og kjent som en assosiasjon ved bedriften".

Employer branding er en samlebetegnelse for employer brand management, employer branding, recruitment marketing og intern markedsføring. Det er en inn- og ut, implisitt-eksplisitt, verdibasert tilnærming til å forme oppfatninger og atferd til ansatte så vel som eksterne talenter.

Er Employer Branding viktig?

Det er nesten umulig å overdrive viktigheten av employer branding.

Nå lurer du kanskje på om dette betyr noe for deg og firmaet ditt?

Faktisk har Employer branding en stor innvirkning på bunnlinjen. Hvis du har en god Employer branding så kan du redusere gjennomtrekk av ansatte med 28 %, og halvere kostnadene per ansettelse.  I tillegg vil sannsynligvis 75 % av aktive arbeidssøkere søke på en jobb hvis arbeidsgiveren aktivt forvalter sin employer brand.

En employer branding-strategi lar deg kontrollere og påvirke det som snakkes om rundt din bedrift for å øke sannsynligheten for at kandidater ønsker seg å søke seg til din bedrift.

Smarte arbeidsgivere tilpasser seg skiftet rundt de nye generasjoners fokus på verdier, rykte og status. Dette gir fordeler til de bedriftene som faktisk jobber med det, og disse fordelene er betydelige. Hvis du klarer å engasjere de ansatte til å være med å løfte brandet ditt, så er du et par steg på veien til å jobbe med employee advocacy.

Jeg har også laget et kurs som hjelper deg i gang:

Se kurset: Employee Advocacy - Building your personal brand

La oss se på litt statistikk – som viser hvorfor employer branding er så viktig.

95 % av kandidatene identifiserer et selskaps omdømme som en nøkkelfaktor når de utforsker nye karrieremuligheter (kilde). Så godt som alle kandidater der ute – enten de er aktive, passive eller et sted i midten – vil vurdere bedriftens omdømme før de søker.

66 % av jobbsøkerne ønsker å lære om din kultur og verdier (kilde). Kandidatene forteller oss bokstavelig talt hva de vil se under jobbsøkingen. Din employer branding innsats kan være en fin måte å kommunisere disse funksjonene på.

69 % av kandidatene ville avvist et tilbud fra et selskap med dårlig employer branding, selv om de var arbeidsledige (kilde). Selv frykten for arbeidsledighet er ikke nok til å overvinne et negativt employer branding.

Bedrifter med dårlig employer branding må tilby minimum 10 % lønnsøkning for å lokke topptalenter (kilde). Tenk deg å betale en premie på 10 % for hver eneste ansettelse du foretar. Bruk nå et minutt til å vurdere tilstanden til employer brandingt ditt og spør deg selv om du allerede betaler den premien uten å være klar over det?

40 % av passive kandidater ville takket ja til en ny stilling uten lønnsøkning dersom bedriften hadde et godt employer branding (kilde). Et positivt employer branding er alt som skal til for å overvinne stigmaet knyttet til en sideveis bevegelse for nesten halvparten av arbeidsstyrken.

Så mye som 23 % av den 18-34 år gamle arbeidsstyrken ville akseptert lønnskutt for en mulighet til å bli med i et selskap med et godt employer branding (kilde). Selv om vi aldri vil anbefale å underby konkurrentene dine med vilje, viser dette omdømmets kraft.

Bare 49 % av de ansatte vil anbefale sin arbeidsgiver til en venn (kilde). Denne er spesielt skummel, siden ansattehenvisninger ofte er den beste kilden til kvalitetssøkere. Du kan kysse de ansatte farvel hvis mindre enn halvparten av de ansatte vil anbefale deg til nettverket deres.

Mer enn noe annet beviser denne statistikken at employer branding påvirker alle aspekter av arbeidsgiver-ansatt-forholdet. Selv om det oftest er forbundet med rekruttering, påvirker employer branding også ansattes engasjement, oppbevaring og til og med lønnsomhet.

Er Employer Branding viktig

Hva er Employer brand strategi?

En employer branding strategi er en måte å oversette organisasjonens verdier, tilnærminger og personlighet til målgruppen din.

Det er sammensatt av alt du har å tilby som arbeidsplass for dine ansatte, fra lunsjordning til eierskapsmodeller (les om employee stock ownership) og profitt-deling.

Hvordan du fremstiller ditt employer brand er hvordan du blir oppfattet av din nåværende arbeidsstokk og de kandidatene du håper å rekruttere en dag. Det er det man jobber med når man utarbeider en employer brand strategy.

Employer branding strategien din bør ha tiltak for å oppnå fire viktige mål:

  • Tydelig fortelle hvem dere er
  • Skille det du tilbyr fra konkurrentene dine på en god måte
  • Vise hvorfor folk ønsker å jobbe i bedriften din
  • Vise forbedring, retning og utvikling av merkevaren din over tid

Ikke alle employer branding strategier er like, og å lage en som treffer alle punktene krever både buy-in fra ledelsen, de ansatte og en tydelig og forståelig plan.

Hvordan lage en employer branding strategi?

Jeg har satt opp min anbefaling for hvilke steg man bør gå gjennom for å lage en god employer branding strategi.

  1. Undersøk hva som er status nå. Dette kan du gjøre ved å gjennomføre en kompetitiv employer brand audit - det jeg kaller en KEBA - les mer her
  2. Utform ditt medarbeiderløfte eller EVP - Employee Value Proposition. Det er en oppsummering av alt du tilbyr dine potensielle ansatte - les mer om medarbeiderløfte her
  3. Avklar om det du avdekker i auditen og det opplevde employer brandet ditt gjenspeiler det dere ønsker å uttrykke.
  4. Så bør du definere deres kandidat persona(s) - les mer om kandidatpersonas her
  5. Undersøke om det innholdet dere har tilgjengelig på nettsiden, sosiale medier og i jobbannonser ol kommuniserer dine EVPs og EM til de definerte kandidat personas på en bra måte
  6. Utforme / tydeliggjøre selskapets guidelines, assets, farger, tone of voice og hvordan historien skal fortelles
  7. Sørg for intern forankring - topp til bunn
  8. Implementer EB og EVP -
  9. Evaluer suksess

 



Hva er recruitment marketing eller rekrutteringsmarkedsføring?

For å finne de beste talentene, bruker organisasjoner inbound-rekrutteringsstrategier. Dette betyr at de aktivt søker etter og engasjerer potensielle kandidater, i stedet for å vente på at de skal søke.

Denne tilnærmingen ligner på "vanlig" markedsføring, bortsett fra at den er spesielt rettet mot å tiltrekke og konvertere talentfulle kandidater til jobbsøkere.

For å lykkes må rekrutteringsmarkedsføringen være sporbare og godt organsiert.

I tillegg til tradisjonelle metoder for å annonsere ledige stillinger, som søkemotoroptimalisering (SEO) og tilstedeværelse på rett arenaer, spiller employer branding også en rolle i rekrutteringsmarkedsføring.

Dette innebærer å skape et positivt inntrykk av selskapet som arbeidsgiver, for å tiltrekke de beste kandidatene.

 

Employee advocacy.

I dagens klima er det viktigere enn noen gang for selskaper å ha en sterk og positiv tilstedeværelse online. En av de beste måtene å oppnå dette på er gjennom egne ansatte og employee advocacy.

Employee advocacy er når ansatte fremmer selskapet de jobber for, ofte gjennom sosiale medier. Dette er et kraftig verktøy innen markedsføringen fordi det kommer fra en pålitelig kilde - mennesker.

Jeg har laget et enkelt kurs for å komme i gang med den delen av Employe advocacy som går på å være synlig i sosiale medier - i dette tilfelle LinkedIn - det er tilgjengelig her:

Se kurset: Employee Advocacy - Building your personal brand

Mennesker anses som mer troverdige enn selskapet selv.

I tillegg er det "gratis" markedsføring! Imidlertid vil ikke alle ansatte være villige til å fremme sitt selskap, med mindre arbeidsmiljøet er positivt og engasjerende.

Derfor er det viktig for arbeidsgivere å skape en kultur som fremhever employer advocacy. Dette betyr å sørge for at ansatte er fornøyde og engasjerte i sitt arbeid. Da vil de være villige til fritt å fremme selskapet til sine sosiale nettverk.