Hva er markedsføring?

Hvordan synliggjøre fordelene av ditt tjeneste/produkt til noen som har glede av/kan overtales til å ha glede av anskaffelsen av tjenesten/produktet - Hva er markedsføring? Hvordan markedsfører du deg med best mulig effekt? Og hvordan kan du få mest mulig utav markedsbudsjettet?

Store norske leksikon (SNL) beskriver ´markedsføring´som "en aktivitet som går ut på å dirigere varer og tjenester fra produksjon frem til forbrukere og brukere."

Hvis du jobber med markedsføring så er det helt sikkert vanskelig for deg å definere markedsføring selv om du jobber med det og bruker det hver dag, og jeg synes også at denne definisjonen fra SNL er lite hjelpsom.

Jeg mener at markedsføring går ut på "å synliggjøre fordelene av ditt tjeneste/produkt til noen som har glede av/kan overtales til å ha glede av ansakffelsen av tjenesten/produktet"


Hva med salg? Annonser? Analyser? Strategi? Ordet reklamebyrå får meg til å tenke på Mad Men, stive snipper, brainstorming, dyrt og gammelt. (Men jeg liker godt Don Draper)

Men ved å grave dypere, begynte jeg å se det faktisk. Markedsføring overlapper sterkt med reklame og salg. Markedsføring er tilstede i alle stadier av virksomheten, fra a til å.

I begynnelsen lurte jeg meg på om markedsføring var en nødvendig komponent under produktutvikling. Men det er fornuftig når du tenker på det - markedsførere har den fasteste fingeren på pulsen til forbrukerpersonen din.

Markedsføring: Mine tanker og filosofi

I denne digitale epoken krever virksomheten din vekst med en vellykket en kombinasjon av flere online markedsføringsstrategier. Disse strategiene må bestå av effektive komponenter som kan gjøre markedsføringskampanjene dine mer produktive.

Uansett bransje, målmarked, beliggenhet og strategi, vil hvordan du bruker disse forskjellige online markedsføringskomponentene, som er relatert til virksomheten din, vil avgjøre hvor vellykket markedsføringsinnsatsen din vil være.

Hva er kreativitet?

Kreativitet - betyr bruk av fantasi eller originale ideer for å skape noe; oppfinnsomhet. "Bedrifter er opptatt av å oppmuntre til kreativitet."

Det er lett å anta at før du lykkes med å opprette noe, må enhver situasjon rundt deg eller din virksomhet være perfekt. Så du venter på det rette øyeblikket når alt er perfekt før du prøver å lage noe - enten et blogginnlegg, en video, eller en markedsføringsstrategi osv.

Men sannheten er at kreativitet ikke har noe å gjøre med å være i en perfekt situasjon eller på et perfekt sted eller ha en perfekt virksomhet eller selskap. Snarere handler kreativitet om å gjøre det du må med det som er tilgjengelig for å oppnå det du trenger eller få et forventet resultat.

La meg gi deg et eksempel her ved “The Koln Concert” av Keith Jarret som viste seg å være hans beste mesterverk.

Få timer før konserten var alt uorganisert, og ingen trodde noen gang at noe bra ville finne sted den kvelden. Når Keith ankom salen fungerte ikke pianoet engang. Alle de svarte tangentene på pianoet satt fast. Hele konserten er improvisert. Det viste seg å være det mest solgte jazzalbumet i historien.

Dette ble mulig på grunn av hvordan han måtte begrense seg selv. Han måtte begrense seg til verktøyene som var tilgjengelig for ham, og han brukte dem kreativt til å levere et flott album. Han tvang seg selv til å gjøre det innenfor sine begrensninger. Du kan oppnå mye ved å gjøre det også!

Hva er poenget mitt?
Når vi begrenser vår mulighet, kan det virkelige og råtne komme ut. Da Keith kanskje bare hadde 50% av pianotastene sine tilgjengelig, måtte han presse seg selv. Hva var utfallet? Den mest solgte jazzplaten!

Å lage innhold som snakker med mennesker innenfor en ramme.
Så tror du at du burde begrense deg selv? Ja. Hvis du må gjøre det for å oppnå det resultatet du ønsker i det øyeblikket. Du kan også begrense deg selv med hensyn til hva du lager, tidsrammen du lager ting i, og gjøre det bra nok for målgruppen din.

Dette tar oss til den andre nøkkelkomponenten du må vurdere i din online markedsføringsstrategi - publikummet ditt.

Publikum
Målgruppen din er den nøyaktige gruppen mennesker du oppretter meldingen din til. På samme måte er målmarkedet den spesifikke gruppen mennesker som produktene eller tjenestene dine er ment for. Alle virksomheter har unike kunder med klare forventninger.

Ikke anta at virksomhetens eller bedriftens innhold, produkter eller tjenester er ment for alle eller for hele offentligheten. Snarere må du effektivisere hvem målgruppene dine er, slik at du kan nå dem mer effektivt.

Å identifisere bedriftskunder og bygge en markedsføringskampanje som ivaretar deres behov, er avgjørende for suksessen til din online markedsføringskampanje.

For eksempel, hvis du er en mann og jeg tilbyr deg 10% avslag på sminke eller kosmetikk, er det sannsynlig at du aldri vil bry deg om rabatten.

Sannheten er at hvis du har den beste sminken i verden, spiller det ingen rolle om du får beskjeden din foran folk som ikke er interessert i sminke. Men når du har identifisert målgruppene dine, kan du gå videre til å forstå deres behov, hva er deres mål? Hva er deres oppførsel? Hvem er de?

Hvis du ikke vet hvem publikummet ditt er og hvordan du får kontakt med dem, kan jeg raskt vise hvordan du kommer i gang.

Hvordan identifisere målgruppen din

Her er en effektiv metode du kan bruke for å segmentere og identifisere målgruppen din:

Lag en Persona

En persona er en fiktiv karakter som representerer din spesifikke målgruppe / målgruppe i stedet for å være generisk. En persona er ikke opprettet ut fra forutsetning. Snarere opprettes det basert på faktiske data. Så du bør ha minst tre definerte personligheter for virksomheten din.

Lag spesifikt innhold for personaene dine
Så når du lager innhold, bør du tenke på hvem personaen din er, og spørre deg selv på hvilken måte jeg hjelper denne persona til å komme til neste trinn i salgstrakten min eller på kjøperens reise.

Husk at noen av personasene dine er på forskjellige nivåer i veien for å bli en av dine klienter. Noen av dem er kanskje ikke en gang klar over at de trenger tjenestene dine ennå. Noen vet at de har et behov, og de vet løsningen eller tjenestene for å løse det, men de vet ikke hvordan de skal gjøre det. Så du bør vurdere å lage opptil tre forskjellige personligheter.

Plattformer
Valg av plattformer avhenger virkelig av publikum. Det er flere forskjellige sosiale plattformer tilgjengelig for markedsførere. Dette tallet kan være en fordel eller til og med en ulempe når markedsførere jobber døgnet rundt for å finne ut hvor de fleste av målgruppene bruker tid på nettet.
Dette er en av de viktigste grunnene til at du trenger å opprette en persona som diskutert tidligere.

Noen av de vanligste sosiale plattformene er:
Facebook
Instagram
snapchat
pinterest
Twitter
Linkedin
YouTube
Vimeo
WeChat
Her er noen viktige spørsmål som kan hjelpe deg med å identifisere og segmentere publikummet ditt bedre, slik at du kan velge den mest passende plattformen for å nå dem:
Hva er kjønn og mulig aldersområde for det typiske publikummet ditt?
Hvor ligger publikummet ditt?
Hvilke plattformer på sosiale medier bruker de mest tid?
Hvilke andre online plattformer bruker de tid?
Hva slags innhold appellerer til dem mest blogginnlegg, videoer eller podcaster, etc.?

Uansett hva du gjør, ikke prøv å dekke alle sosiale plattformer hvis de ikke er relevante for målgruppen din.

Innholdsstrategi
Innholdsstrategi handler om planlegging, oppretting, levering og styring av innhold. Du må sørge for at du har verdifullt og brukbart innhold som ikke bare er relevant, men også strukturert for søkemotors synlighet. Innholdsstrategien din må også være god nok til å forbedre brukeropplevelsen til produktene eller tjenestene dine.

Essensen av å ha en effektiv innholdsstrategi er å kunne skape verdifullt, sammenhengende, engasjerende og bærekraftig innhold for å glede publikum når de går fra det ene stadiet til det andre i kjøperens reise.
Ideelt sett løser produktet eller tjenesten din et problem du vet at publikummet ditt har. På samme måte coacher og utdanner innholdet ditt publikum gjennom dette problemet, eller ønsker eller trenger når de begynner å identifisere og adressere det.
Her er de forskjellige stadiene publikum ofte går gjennom i kjøperens reise mot å ta en kjøpsbeslutning:

Awareness Stage

På dette stadiet opplever en potensiell symptomer på et problem eller en mulighet. Dette betyr at personen enten har et problem som han eller hun ønsker å løse, eller han eller hun er interessert i. For eksempel kan han eller hun prøve å generere potensielle kunder for sine produkter eller tjenester - dette er et problem.
På den annen side kan virksomheten ha mange potensielle kunder, men bare noen få faktiske kjøp - ledningen er en mulighet som eier av busienss ønsker å konvertere til kjøpere.
På dette stadiet driver virksomheten pedagogisk forskning for å tydeligere forstå situasjonen og gi et navn til deres problem eller mulighet.

Consideration Stage
På dette stadiet har prospektene nå klart definert eller gitt et navn på deres problem eller mulighet. Som sådan er utsiktene nå forpliktet til å forske på og forstå alle tilgjengelige tilnærminger og / eller metoder for å løse det definerte problemet eller muligheten.

Decision Stage
På dette stadiet har prospektene nå bestemt seg for deres løsningsstrategi, metode eller tilnærming. Som et resultat sammenstiller utsiktene en lang liste over alle tilgjengelige leverandører og produkter i deres gitte løsningsstrategi.

Flere spørsmål vil dukke opp, inkludert - skal de sette ut til en individuell ekspert, ansette et byrå eller la internteamet håndtere prosjektet? Eller skal de kjøpe et produkt eller en tjeneste som kan gi løsningen eller hjelpe dem å utnytte muligheten.

For det andre forsker prospektene for å whitle den lange listen ned til en kort liste og til slutt ta en endelig kjøpsbeslutning.

Innholdsstrategien din skal adressere hva kjøperne møter på kjøperens reise
Basert på de forskjellige stadiene i kjøperens reise og de forskjellige utfordringene de står overfor, må innholdsstrategien din omfatte hvordan du takler de chengene utsiktene står overfor i hvert trinn.

Lag innhold som vil hjelpe forskjellige potensielle kunder på forskjellige trinn enkelt å gå videre til neste trinn.
Dette vil gjøre det lettere for potensielle kunder å gå gjennom salgstrakten raskere, bli omgjort til kjøpere og til slutt bli lojale kunder.

Du må også vurdere følgende viktige ting når du lager din innholdsstrategi:

Hva gjør deg spesiell?
Hva slags innhold er du komfortabel med å lage?
På hvilken måte løser du et behov eller behov?
Hvordan kan du hjelpe dine potensielle kunder
Å gi strategiske svar på disse spørsmålene kan hjelpe deg med å effektivisere innholdsstrategien din slik at potensielle kunder skaleres gjennom kjøperens reise.

Historisk markedsføring

Garum Mosaik Pompeji
Garum mosaik Pompeji - Wikimedia Commons.

Man har funnet tidlige bevis på reklame, markedsføring og merkevarebygging allerede i antikken. Garum (en fiskesaus) ble produsert av Umbricus Scauras allerede i år 35 – Mosaikkmønsteret på bildet viser hans fiskesaus på forskjellige krukker.

G (ari) F (los) SCO [m] / SCAURI / EX OFFI [ci] / NA SCAU / RI Oversatt som "Blomsten av garum, laget av makrell, et produkt av Scaurus, fra butikken til Scaurus "

Si hei!