Hva er RevOps?

Hva er Revenue Operations (RevOps)?

Med dagens raskt skiftende digitale landskap er behovet for smidige og datadrevne strategier mer presserende enn noen gang. Bedrifter som ønsker å holde tritt med konkurransen må bryte ned siloer og ta i bruk måter å jobbe på på tvers av avdelinger.

 

Jeg har skrevet en enkel innføring i RevOps

- den kan du laste ned her

revops-norsk
toolkit

Hva er RevOps?

Revenue Operations, eller RevOps, er en helt ny og ganske spennende tilnærming til inntektsstrøm. Det er ikke en funksjon alene, men en måte å se på salg, markedsføring og kundeservice under ett gjennom hver fase av kundereisen. Hvorfor vil man gjøre det, tenker kanskje du? Vel, gjennom å effektivisere de operasjonelle prosessene, og å sørge for at hver avdeling blir holdt ansvarlig for sin del av inntektsstrømmen. Med RevOps kan du sørge for at resultatene blir mer forutsigbare, og veksten blir forutsigbar.

Hvorfor er RevOps viktig?

Når de forskjellige delene av kundereisen og hvordan kundene oppfører seg blir mer og mer uforutsigbar og det er vanskeligere å følge kunden gjennom GDPR og andre mindre hyggelige ting, gir det å ha en strategi for RevOps orden i kaoset. Ved å samle de kritiske funksjonene i en strategi og plan reduseres friksjon, potensialet for inntekt maksimeres, og kundene blir mer fornøyd - alt ligger til rette for en veldig god og bærekraftig vekst i bedriften

Hvordan kan du bruke RevOps?

RevOps handler om å sette data i førersetet og bruke innsikt til å skape en mer sømløs kundeopplevelse. Det dreier seg også om å balansere teknologi med det menneskelige, sånn at kundeservice, salg og markedsføring ikke bare finnes i samme bygg, men at de faktisk samarbeider om å finne de beste løsningene.

Hvem kan få noe utav RevOps?

Fra start-ups til etablerte, multinasjonale selskaper. Jeg mener helt seriøst at hvilken som helst selskap som ønsker å skape bedre synergi mellom avdelingene sine og maksimere inntektspotensialet vil kunne dra nytte av en RevOps strategi.

 

dashboard
dashboard

Hvordan kan du lage en RevOps strategi?

For å sikre en vellykket implementering av RevOps, er det viktig å utvikle en solid strategi.

Tenk gjerne gjennom de følgende stegene:

  1. Gjennomføre en situasjonsanalyse: Ta temperaturen på nåværende operative effektivitet og finn områder for forbedring.
  2. Sett SMART mål: Sikte mot klare og definerte mål som reflekterer bedriftens overordnede inntektspotensial.
  3. Utforming av prosesser og prosedyrer: Gå gjennom hver prosess og se hvordan den kan tilrettelegges for å øke inntjening og kvalitet.
  4. Teknologi og teknisk rigg: Velg teknologi som støtter RevOps filosofien og fremmer et helhetlig bildet av kundereisen.
  5. Team og opplæring: Invester i teamets forståelse og eierskap av RevOps gjennom kontinuerlig opplæring og støtte.
  6. Opprette måleparametere og prosesser for evaluering: Implementer et system for måling, sporing og evaluering av resultatene som RevOps strategien har satt.
65986a472dd1f60e4af46a95_vecora-new.illustration-p-1600

Konklusjon

RevOps kan virke som en stor endring, men fordelene det bringer, som forutsigbar vekst, økt inntektsstrøm og at kundene får en bedre opplevelse av deg som leverandør.. Dette kan absolytt være avgjørende faktorer for hvor godt og kjapt bedriften din beveger seg inn mot suksess.

Ved å bryte ned siloene og søke denne strategiske synergi, kan din bedrift ikke bare overleve - den kan virkelig blomstre.

Få med deg nyhetsbrevet "Markedstips fra Hallgeir"

Jeg hjelper markedsførere å bli bedre i jobben sin. Jeg deler av mine råd og oppdagelser og gir deg ukentlig påfyll. Hver mandag morgen. (nesten..) går det ut nyhetsbrev om det siste jeg har tenkt på rundt markedsføring, teknologi, entreprenørskap og kreativitet.

Problemstilling

If ønsket å bli flinkere på å være mer synlige og interessante i sosiale medier, særlig på LinkedIn.

Vi prøvde også å finne noen som kunne hjelpe oss med dette som hadde en mer underholdene tilnærming enn mange av de "vanlige" som er der ute.

Løsning

Hallgeir har laget et spesialsydd opplegg hvor han gjennom «forelesning» og oppgaver har hjulpet oss å bygge kompetanse og selvtillit gjennom et bra opplegg over flere måneder.

Det har vært faglig bra, i tillegg til at hans direkte kommunikasjon og humoristiske stil gjør at deltagerne har både ledd og lært.

Resultat

De som har deltatt på opplegget har blitt mer utadvendte på sosiale medier, de har postet innhold, fått sterkere profiler og vi har hatt det gøy mens vi har lært. Det har vært stor økning i synligheten til deltagerene på sosiale medier og vi har blitt sett av flere enn før.

Referanser

Hva sier noen av de som jobber med meg?

“Hallgeir er lett å jobbe med. Han utfordrer tankegangen din og hjelper deg se idéer fra nye vinkler. Hver gang vi snakker sammen så kommer han med gode forslag til lønnsomme kampanjer og aktiviteter som vi kan gjøre. Trenger du er sparringspartner, coach eller foredragsholder så kan jeg anbefale Hallgeir. ”

“Hallgeir advised on various aspects of content production, often helping to create the content to achieve the highest ROI. Vecora also researched the most effective demographic for my brand, helping me drill this down to the detail that was required. This was something I was having huge problems with. They took the time to learn about my unique approach to my work. Mine is an idiosyncratic approach, and to understand this takes an investment that has so far been disappointing when delegating this kind of work. This has not been the case with Vecora, and I feel I have finally found someone I can trust with something that has taken me years to establish.”

“Vi tok kontakt med Hallgeir fordi vi ønsker å bli flinkere på å være mer synlige, ekstroverte og interessante i sosiale medier, særlig på LinkedIn. Det blir stadig viktigere at alle ansatte, spesielt oss med markedskontakt, er i stand til å bygge egne merkevarer og å være en representant for selskapets merkevare «der ute». Samtidig er det viktig at når vi er synlige så gjøres det på en måte som er engasjerende og interessant. Hallgeir har laget et spesialsydd opplegg hvor han gjennom «forelesning» og oppgaver har hjulpet oss med å bygge opp kompetanse og selvtillit gjennom et opplegg hvor vi har fulgt opp kursdeltakerne over et par måneder. Det har vært både lærerikt og morsomt; da Hallgeir har en form som er akkurat lettbent nok til at alle klarer – og vil – henge med.”