Google ads

Din guide til Google-annonsering for 2020

Har du noe du ønsker å selge? Som noen ønsker å kjøpe? Ja, da er Google annonsering noe for deg. Hvis du har en nettside som viser frem en eller flere av tingene du ønsker å kommunisere ut til et publikum, så er Google Ads en måte for deg å sørge for at du dukker opp når noen søker etter produktene eller tjenestene som du tilbyr.

I løpet av artikkelen vil du (forhåpentligvis) lære ord og uttrykk som er nyttig i forhold til Google annonsering, budstrategier og beste fremgangsmåter for å lage effektive annonser på Google.

Vil du ha hjelp med Google Ads kan du avtale en prat med meg her!


Hovedpoenget med markedsføring er å nå målgruppen sin, og man bør gjøre det på rett sted. I min verden så vil det være et sted med over 246 millioner unike besøkende, 3,5 milliarder daglige interaksjoner og i snitt ca 700% avkastning på investeringen.

Google Ads (den gang Google ad words - Google AdWords ble rebrandet til Google Ads 24. juli 2018) ble lansert to år etter det som nå er verdens mest populære nettside – Google.com. Annonseplattformen startet opp sent 2000 som Google Adwords, men det ble i 2018 gitt det nye navnet Google Ads. Du har 99,9999999% sikkert sett (og sannsynligvis klikket på) en Google-annonse ... og det samme har alle dine potensielle kunder.


I denne guiden vil du finne mer ut om hva Google Ads er, og hva du trenger å vite for å begynne å annonsere på Google. Jeg dekker funksjoner som er spesifikke for plattformen og lærer deg hvordan du kan optimalisere kampanjene dine for å oppnå de beste resultatene med annonsene dine.



Hva er Google Ads?

Det er ingen hemmelighet at desto bedre og mer fokuserte dine betalte kampanjer er, jo flere klikk genererer du - noe som fører til større sannsynlighet for å få nye kunder. Dette er grunnen til at Google Ads har blitt stadig mer populært blant bedrifter i alle bransjer.

Google Ads er en betalt annonseringsplattform som faller under en markedsføringskanal som kalles betaling per klikk (PPC), der du (annonsøren) betaler per klikk eller per visning (CPM) for en annonse.


Google Ads er en helt sykt effektiv måte å drive kvalifisert trafikk (eller potensielle kunder som det også heter) til bedriftens nettside når de søker etter produkter og tjenester som du tilbyr. Med Google Ads kan du øke trafikken på nettstedet, motta flere telefonsamtaler og øke besøk på den fysiske butikken.

Med Google Ads kan du opprette og sette opp tidsbestemte annonser (både på mobil og på desktop) blant målgruppen. Dette betyr at bedriften din vises på resultatsiden (SERP) i det øyeblikket dine potensielle kunder leter etter produkter og tjenester du tilbyr via Google Søk eller Google Maps. På denne måten når du ut til målgruppen når det er logisk for de å se deg og annonsen din.

Merk: Annonser fra plattformen kan vise i andre kanaler også, inkludert YouTube, Blogger og Google Displaynettverk.

Over tid vil Google Ads også hjelpe deg med å analysere og forbedre disse annonsene for å nå flere mennesker slik at bedriften din kan nå alle målene du har med kampanjene dine.

Uansett størrelsen på virksomheten eller hva du har av ressurser, så kan du skreddersy annonsene dine slik at de passer til ditt budsjettet. Google Ads-verktøyet gir deg muligheten til å holde deg innenfor månedsløpet og til og med pause eller stoppe annonseutgiftene når som helst.

Virker Google Ads?

La oss vurdere noen få statistikker for å svare på dette. Google Ads har en klikkfrekvens på nesten 8 prosent. Displayannonser gir 180 millioner visninger hver måned. For brukere som er klare til å kjøpe, får betalte annonser på Google 65% av klikkene. 43% av kundene kjøper noe de har sett på en YouTube-annonse. Så, ja, Google Ads fungerer. Med en optimalisert annonsekampanje og blystrøm kan du opprette en høy ROI-markedsføringskampanje.

Hvorfor annonsere på Google?

Google er den mest brukte søkemotoren og mottar 3,5 milliarder søkespørsmål om dagen. For ikke å nevne, Google Ads-plattformen har eksistert i nesten to tiår, noe som gir den noe ansiennitet på området betalt reklame. Google er en ressurs som brukes av mennesker over hele verden for å stille spørsmål som blir besvart med en kombinasjon av betalte annonser og organiske resultater.

Og ifølge Google tjener annonsører $ 8 for hver $ 1 de bruker på Google-annonser. Så det er noen få grunner til at du vil vurdere å annonsere på Google.

Trenger du en annen grunn? Konkurrentene dine bruker Google-annonser (og de kan til og med by på merkede betingelser). Tusenvis av selskaper bruker Google-annonser for å markedsføre sine virksomheter, noe som betyr at selv om du rangerer organisk etter et søkeord, blir resultatene dine skjøvet nedover siden under konkurrentene.

Hvis du bruker PPC for å annonsere produktene eller tjenestene dine, bør Google Ads være en del av din betalte strategi - det er ingen vei rundt det (bortsett fra Facebook-annonser, men det er en annen artikkel).

Hvordan virker Google Ads?

Google Ads viser annonsen din til potensielle potensielle kunder eller kunder som er interessert i produktet eller tjenesten din. Annonsører byr på søkeord eller søkeord, og vinnerne av det budet blir plassert øverst på søkeresultatsidene, på YouTube-videoer eller på relevante nettsteder, avhengig av hvilken type annonsekampanje som er valgt.
Mange faktorer påvirker evnen din til å lage effektive og effektivitet Google-annonser.

Hvordan sette opp Google Ads

Å sette opp de betalte kampanjene dine på Google er relativt enkelt (og raskt), mest fordi plattformen tar deg gjennom oppsettet og gir nyttige tips underveis. Når du besøker Google Ads-siden og klikker på "Start nå", blir du tatt gjennom en rekke trinn for å få annonsene dine til å fungere.

  1. Første velge hvilken slags kampanje du vil har, Search, Display, Shopping, video eller Universal app.

La oss ta Search for eksempel.

  1. Neste skritt er å velge et navn for kampanjen. Det er bra å være spesifikk med navn hvis du har mange kampanjer på din konto.
  2. Velge nettverk, hvis du velger ‘Include Google search partners’ vil kampanjen din dekke et større publikum. ‘Display Network’ betyr at du kjører på Display ads (bildeannonser) samtidig med search ads. Men det er bedre å ha search og display ads skille.
  3. Neste velge lokasjon, du kan være spesifikk, og skrive ned en by eller bare skrive et land. Det kan bli lurt å ha forskjellige kampanjer for forskjellige steder. (Når velge du språk du må også tenke på hva folk har som default browser settings. Hvis du vil bare selge til Norge selvfølgelig velge norsk men det er bra å ha engelsk og. )
  4. Budsjettet ditt - Dette kan noen ganger ta litt tid. Du bør teste hva som fungerer, tenke på din klikkverdi og kost av søkeord. (Med bidding du kan velge en mål som du fokusere på eller velge din egen budstrategi. )
  5. Når du skal velge publikum er det viktig å vite “hvem er egentlig kunden din?”.
  6. “In market” er de som søker på en tjeneste eller temae på nett. Remarketing og “similar audiences” er de som har sett eller gjorde noe på din nettside før uten konvertering.
  7. Legge inn tidsplan for kampanjen din.
  1. Sette opp annonsegruppe.
  2. Lag annonsetekst

Det som kan være mindre åpenbart er alle de ekstra tingene du trenger å gjøre for å sikre at annonsene dine er optimalt konfigurert og lett spores. La oss dekke disse sammen. Dette er trinnene du vil ta når annonsene dine er sendt til vurdering.

Koble Google Analytics til annonsekontoen

Du har sannsynligvis Google Analytics satt opp på nettstedet ditt, slik at du kan spore trafikk, konverteringer, mål og eventuelle unike beregninger. Og hvis du ikke har det, så bør du sette det opp med en gang. Du må også koble Analytics-kontoen din til Google Ads. Å knytte disse kontoene vil gjøre sporing, analyse og rapportering mellom kanaler og kampanjer mye enklere fordi du kan se disse hendelsene på ett sted.

Legg til UTM koder

UTM eller Urchin Tracking Module (UTM) koder brukes av Google til å spore all aktivitet assosiert med en spesifikk lenke. Du har sannsynligvis sett dem før - det er den delen av en nettadresse som følger et spørsmålstegn (“?”). UTM-koder vil fortelle deg hvilket tilbud eller annonse som førte til en konvertering, slik at du kan spore de mest effektive delene av kampanjen din. UTM-koder gjør det lettere å optimalisere Google-annonsene dine siden du vet nøyaktig hva som fungerer.

Trikset er imidlertid å legge til UTM-kodene dine på kampanjenivå når du konfigurerer Google-annonsene dine, slik at du ikke trenger å gjøre det manuelt for hver annonse-URL. Eller kan du legge dem til manuelt med Google’s UTM builder.

Konfigurer konverteringssporing

Konverteringssporing forteller deg nøyaktig hvor mange kunder eller potensielle kunder du har kjøpt fra annonsekampanjene dine. Det er ikke obligatorisk å konfigurere, men uten det vil du gjette avkastningen på annonsene dine. Konverteringssporing lar deg spore salg (eller andre aktiviteter) på nettstedet ditt, appinstallasjoner eller samtaler fra annonsene dine.

AdRank and Quality Score

AdRank bestemmer plasseringen av annonsene dine, og kvalitetspoeng er en av de to faktorene (den andre er budbeløp) som bestemmer AdRank. Husk at kvalitetspoenget ditt er basert på kvaliteten og relevansen til annonsen din, og Google måler at av hvor mange som klikker på annonsen din når den vises - dvs. CTR. Din CTR avhenger av hvor godt annonsen din samsvarer med søkerens intensjon, som du kan utlede fra tre områder:

  • Relevansen til søkeordene dine

  • Hvis annonseteksten din og CTA leverer det søkeren forventer basert på søket

  • Brukeropplevelsen på landingssiden din

QS er der du bør fokusere mest mulig oppmerksomhet når du først oppretter Google Ad-kampanjen - selv før du øker budbeløpet. Jo høyere QS, jo lavere blir anskaffelseskostnadene dine og jo bedre plassering vil du få.

Annonsekampanjetyper: Søk, display (bilder osv) og video

Du kan velge mellom en av tre kampanjetyper i Google-annonser: søk, visning eller video. La oss dekke de optimale bruksområdene for hver og hvorfor du kanskje velger det fremfor det andre.

Søkeannonser

Søkeannonser er tekstannonser som vises på Googles resultatsider. Som et eksempel gir et søk etter "elbillader stavanger" sponsede resultater eller annonser som disse:



Fordelen med søkeannonser er at du viser annonsen din der stedet de fleste søkerne ser etter informasjon først - på Google. Og Google viser annonsen din i samme format som andre resultater (bortsett fra å merke den som annonse), slik at brukerne er vant til å se og klikke på resultatene.

Responsive søkeannonser

Responsive søkeannonser lar deg legge inn flere versjoner av overskrifter og annonsekopi (henholdsvis 15 og fire varianter) for at Google skal velge de beste annonsene (alternativene) som skal vises for brukerne. Med tradisjonelle annonser lager du en statisk versjon av annonsen din ved å bruke den samme overskriften og beskrivelsen hver gang. Responsive annonser gir mulighet for en dynamisk annonse som autotestes til du kommer til den versjonen som passer best for målgruppen din - for Google, det betyr til du får flest klikk.

Display Annonser

Google har et nettverk av nettsteder i forskjellige bransjer og med en rekke målgrupper som velger å vise Google-annonser, kjent som Google Display Network. Fordelen for nettstedseieren er at de blir betalt per klikk eller visning på annonsene. Fordelen for annonsører er at de kan få innholdet sitt foran publikum som er i samsvar med personlighetene deres. Dette er vanligvis bildeannonser som trekker brukerne oppmerksomhet bort fra innholdet på nettsiden..



Kilde

Andre alternativer for visningsannonser inkluderer shoppingkampanjer og appkampanjer, som vises på resultatsidene for søkemotorer.

Videoannonser

Videoannonser vises før eller etter (og noen ganger midt i) YouTube-videoer. Husk at YouTube også er en søkemotor. De riktige nøkkelordene vil plassere deg foran en video og forstyrre brukerens oppførsel akkurat nok til å fange oppmerksomheten.

Lokasjon

Når du først konfigurerer Google-annonsen din, velger du et geografisk område der annonsen din skal vises. Hvis du har en butikk, bør dette være i en fornuftig radius rundt din fysiske beliggenhet. Hvis du har en netthandel og et fysisk produkt, bør plasseringen din angis stedene du sender. Hvis du tilbyr en tjeneste eller et produkt som er tilgjengelig over hele verden, er himmelen grensen.

Stedsinnstillingene dine vil spille en rolle i plasseringen. For eksempel, hvis du eier et elektriker i Stavanger, vil noen i Oslo som søker på "Elbillader" ikke se resultatet ditt, uansett AdRank. Det er fordi Googles hovedmål er å vise de mest relevante resultatene for søkerne, selv når du betaler.

Nøkkelord

Søkeordresearch er like viktig for betalte annonser som for organisk søk. Søkeordene dine må samsvare med søkerens intensjon så mye som mulig. Det er fordi Google samsvarer med annonsen din med søk, basert på nøkkelordene du valgte. Hver annonsegruppe du oppretter i kampanjen din, vil målrette mot et lite sett med nøkkelord (ett til fem nøkkelord er optimalt) og Google vil vise annonsen din basert på disse valgene.

Søkeordsamsvar ( Match Types på engelsk)

Samsvartyper gir deg et lite tolkningsrom når det gjelder valg av søkeord - de forteller Google om du vil matche et søket nøyaktig, eller om annonsen din skal vises for alle med et søk som er semi-relatert. Det er fire måter å matche vi kan velge mellom:

  • Broad Match er standardinnstillingen som bruker et hvilket som helst ord i søkeordfrasen i hvilken som helst rekkefølge. For eksempel vil “elbillader i Stavanger” samsvare med “el bil lader i Stavanger” eller “Installasjon elbil lader”

  • Modified Broad Match lar deg låse inn bestemte ord i en søkeordsetning ved å betegne dem med et "+" -tegnet. Matchene dine vil i det minste inneholde det låste ordet. For eksempel kan "+elbillader i Stavanger" gi "elbillader", "elbillader på hytta," eller "elbillader gjør det selv"

  • Phrase Match vil samsvare med spørsmål som inneholder søkeordsetningen i nøyaktig rekkefølge, men kan inneholde flere ord før eller etter den. For eksempel kan "Elbil lader" gi "tesla elbil lader" eller "hvor kan jeg kjøpe elbil lader"

  • Exact Match opprettholder setningen din slik den er skrevet i nøyaktig rekkefølge. For eksempel vil "Elbillader" ikke vises hvis noen skriver "elbil lader" eller "el billader"

Hvis du nettopp begynner og ikke vet nøyaktig hvordan personaen din søker, kan du gå fra en bred match til en smalere tilnærming, slik at du kan teste hvilke søk som gir best resultat. Siden annonsen din blir nedprioritert for mange spørsmål (noen ikke har tilknytning til ssøket) bør du følge med på annonsene dine og endre dem slik at du kan få på plass best mulig informasjon.

Overskrift og beskrivelse

Annonseteksten din kan være forskjellen mellom et klikk på annonsen og et klikk på konkurrentens annonse. Det er viktig at annonseteksten din samsvarer med søkerens intensjon, blir justert med søkeordene dine og henvender seg til søkerens problem og hvordan du kan hjelpe.

La oss se på et eksempel for å illustrere hva jeg mener.

Et søk etter "elbillader stavanger" ga dette resultatet. Teksten er kortfattet og bruker det begrensede rommet med omhu for å formidle budskapet sitt og få kontakt med målgruppen.

Mange ønsker gjerne å vite om elektrikeren også er godkjent for Tesla, så det er med i overskriften

Annonseutvidelser

Hvis du kjører Google-annonser, bør du bruke annonseutvidelser av to grunner: de er gratis, og de gir brukerne tilleggsinformasjon og en annen grunn til å samhandle med annonsen din. Disse utvidelsene faller innenfor en av disse fem kategoriene:

  • Sitelink Extensions (utvidelser for nettstedslinker) utvid annonsen din - slik at du skiller deg ut - og gi flere koblinger til nettstedet ditt som gir brukerne mer fristende grunner til å klikke.


  • Call Extensions (Samtaleutvidelser) lar deg inkludere telefonnummeret ditt i annonsen slik at brukerne har en ekstra (og øyeblikkelig) måte å nå ut til deg.
  • Hvis du har et folk som er klar til å ta i mot og selge til telefonhenvendelser, så bør du inkludere telefonnummeret ditt.

  • Stedsutvidelser inkluderer din posisjon og telefonnummer i annonsen din, slik at Google kan tilby søkere et kart for å finne deg enkelt. Dette alternativet er bra for bedrifter med en butikk og det fungerer bra for søket "... i nærheten av meg."


  • Tilbudsutvidelser fungerer hvis du kjører en gjeldende kampanje. Det kan lokke brukere til å klikke på annonsen din over andre hvis de ser at alternativene dine er nedsatte sammenlignet med konkurrentene.


  • App-utvidelser gir en link til en appnedlasting for mobilbrukere. Dette reduserer friksjonen fra å måtte utføre et nytt søk for å finne og laste ned appen i en AppStore.

Googles ads - ord å kunne

  • AdRank
  • Bidding
  • Campaign Type
  • Click-Through Rate
  • CPC
  • CPM
  • Conversion Rate
  • Display Network
  • Ad Extensions
  • Keywords
  • PPC
  • Quality Score

Disse vanlige uttrykkene hjelper deg med å konfigurere, administrere og optimalisere Google-annonsene dine. Noen av disse er spesifikke for Google-annonser, mens andre er relatert til PPC generelt. Uansett må du vite disse for å kjøre en effektiv annonsekampanje.

AdRank

AdRank avgjør annonseplassering. Jo høyere verdi, jo bedre vil du rangere, jo flere vil øynene falle på annonsen din, og jo større er sannsynligheten for at brukere vil klikke på annonsen din. AdRank bestemmes av ditt maksimale bud multiplisert med kvalitetspoeng.

Bidding

Google Ads er basert på et budsystem, der du som annonsør velger et maksimalt budbeløp du er villig til å betale for et klikk på annonsen din. Jo høyere bud du har, desto bedre er din plassering. Du har tre alternativer for budgivning: CPC, CPM eller CPE.

  • CPC, eller pris per klikk, er beløpet du betaler for hvert klikk på annonsen din.
    CPM, eller pris per mil, er beløpet du betaler for tusen annonseinntrykk, det er når annonsen din vises for tusen personer.
    CPE, eller kostnad per engasjement, er beløpet du betaler når noen tar en forhåndsbestemt handling med annonsen din.

Og ja, vi vil gjennomgå budstrategier nedenfor. (Lenke)

Kampanjetype

Før du begynner på en betalt kampanje på Google-annonser, velger du mellom en av tre kampanjetyper: søk, visning eller video.

  • Søkeannonser er tekstannonser som vises blant søkeresultatene på en Google-resultatside.
    Visningsannonser er vanligvis bildebaserte og vises på websider i Google Displaynettverk.
    Videoannonser er mellom seks og 15 sekunder og vises på YouTube.

Klikkfrekvens (CTR)

CTR er antall klikk du får på annonsen din som en andel av antall visninger annonsen din får. En høyere CTR indikerer en kvalitetsannonse som samsvarer med søkeintensjonen og er målrettet mot relevante søkeord.

Konverteringsfrekvens (CVR)

CVR er et mål på konverteringer som en andel av det totale besøket på destinasjonssiden din. Enkelt sagt betyr en høy CVR at landingssiden din gir en sømløs brukeropplevelse som samsvarer med løftet om annonsen.

Display Network

Google-annonser kan vises på søkeresultatsider eller på en webside i Googles displaynettverk (GDN). GDN er et nettverk av nettsteder som gir plass på websidene sine for Google-annonser - disse annonsene kan være tekstbaserte eller bildeannonser og vises sammen med innhold som er relevant for dine søkeord.De mest populære visningsannonsealternativene er Google Shopping og app-kampanjer.

Utvidelser

Med annonseutvidelser kan du supplere annonsen med tilleggsinformasjon uten ekstra kostnad. Disse utvidelsene faller under en av fem kategorier: nettstedslink, samtale, beliggenhet, tilbud eller app; vi dekker hver av disse annonseutvidelsene nedenfor. Eller du kan lese mer hos Google her

Søkeord

Når en Google-bruker skriver inn et søk i søkefeltet, gir Google en rekke resultater som samsvarer med søkerens intensjon. Stikkord er ord eller uttrykk som er i samsvar med det en søker ønsker og vil tilfredsstille søket. Du velger nøkkelord basert på hvilke spørsmål du vil vise annonsen din ved siden av. For eksempel vil en søker som skriver "hvordan kan man annonsere bedre på Google", se resultater for annonsører som målrettet søkeord som "Annonsere på Google" og "bedre annonsering"


  • Negative nøkkelord er en liste over søkeordtermer du ikke vil rangere for. Google vil blokkere på disse søkeordene. Vanligvis er disse semi-relatert til de tiltenkte søkeordene dine, men faller utenfor området du tilbyr eller vil rangere for.

PPC

Pay-per-click, or PPC, is a type of advertising where the advertiser pays per click on an ad. PPC is not specific to Google Ads, but it is the most common type of paid campaign. It’s important to understand the ins and outs of PPC before launching your first Google Ads campaign.

Quality Score (QS)

Kvalitetspoeng (QS) måler kvaliteten på annonsen din med klikkfrekvens (CTR), relevansen av søkeordene dine, kvaliteten på landingsside og tidligere resultater på SERP. QS er en avgjørende faktor i AdRank.

Hvorfor virker ikke Google annonsene mine?

Hvis du har forsøkt å annonsere på Google uten hell, må du ikke gi opp. Det er mange grunner til at Google-annonsene dine kan være dårlige. La oss dekke noen vanlige lovbrytere.

Broad Keyword Terms

Du må virkelig naile det når det kommer til søkeordene dine, og det er grunnen til at testing og finjustering bør være en del av strategien din. Hvis søkeordene dine er for brede, vil Google plassere annonsen foran feil målgruppe, noe som betyr færre klikk og høyere annonsekostnad. Gå gjennom hva som fungerer (dvs. hvilke søkeord som genererer klikk), og juster dem slik at de passer best til annonsene dine med målgruppen. Du får sannsynligvis ikke blandingen riktig første gang, men du bør fortsette å legge til, fjerne og finpusse nøkkelord til du gjør det.

Slik løser du det: Gå gjennom nøkkelordstrategiene som vi dekker nedenfor.



Irrelevante annonser.

Hvis annonsen din ikke samsvarer med søkerens intensjon, vil du ikke få nok klikk til å rettferdiggjøre annonseforbruket. Overskriften og annonsekopien din må samsvare med nøkkelordene du byr på, og løsningen annonsen din er markedsføring trenger for å løse uansett smertespiss som søkeren opplever. Det er en kombinasjon som gir resultatene du leter etter, og det kan være noen få justeringer unna. Du har muligheten til å lage flere annonser per kampanje - bruk denne funksjonen til å dele test hvilke annonser som fungerer best. Eller, enda bedre, bruk Googles funksjonen responsive søkeannonser.

Slik løser du det: Les vår beste praksis for annonsekopi.

Low Quality Score.

Kvalitetspoeng eller Quality Score (QS) er hvordan Google bestemmer hvordan annonsen skal rangeres. Jo høyere rangering du har, jo bedre er plasseringene dine. Hvis kvalitetspoengene dine er lave, vil du ha færre øyne på annonsen og færre sjanser til å konvertere. Google vil fortelle deg om ditt kvalitetspoeng, men å forbedre det er opp til deg.

Slik fikser du det: Fortsett å lese for å lære hvordan du forbedrer QS.

Dårlig landingsside.

Din innsats skal ikke stoppe med annonsen din - brukeropplevelsen etter et klikk er like viktig. Hva ser brukeren din når de klikker på annonsen din? Er destinasjonssiden optimalisert for konverteringer, betyr det at den bruker de samme nøkkelordene? Løser siden brukerens smertepunkt eller svarer du på spørsmålet deres? Brukeren din skal oppleve en sømløs overgang til konverteringen.

Slik løser du det: Gå gjennom beste praksis for destinasjonssiden og implementer dem for å øke konverteringsfrekvensen.

Google Ads Retargeting

Retargeting, (eller Remarketing), i Google Ads er en måte å annonsere for brukere som tidligere har interagert med deg på nettet, men som ennå ikke har konvertert. Sporing av informasjonskapsler (cookies) vil følge brukere rundt på nettet og målrette disse brukerne med annonsene dine. Remarketing er effektiv siden det heter seg at potensielle kunder må se markedsføringen din minst syv ganger før de blir kunde.



Googles budgivningsstrategier

Når du har konfigurert annonsekampanjene og har sporing på plass, er det på tide å begynne å by. Husk at din evne til å rangere i Google-annonser avhenger av hvordan du byr. Mens budbeløpet avhenger av budsjettet og målene dine, er det noen få strategier og budinnstillinger du bør være klar over når du lanserer den betalte kampanjen.

Automatisk kontra manuell budgivning

Du har to alternativer når det gjelder budgivning på søkeordene dine - automatisert og manuelt. Slik fungerer de:

  • Automatisert budgivning setter Google i førersetet og lar plattformen justere budet ditt basert på konkurrentene. Du kan fremdeles sette et maksimalt budsjett, og Google vil jobbe innenfor et område for å gi deg den beste sjansen til å vinne budet innenfor disse begrensningene. Mange markedsførere mener dette er en underlegen metode.

  • Manuell budgivning lar deg angi budbeløpene for annonsegruppene og nøkkelordene dine, og gi deg sjansen til å redusere utgiftene til annonser med lite ytelse. Mange markedsførere mener dette er en bedre måte å legge bud.

Cost Per Acquisition (CPA)

Hvis ideen om å bruke penger på å konvertere potensielle kunder til potensielle kunder gjør deg urolig, kan du sette en CPA i stedet og bare betale når en bruker konverterer til en kunde. Selv om denne budgivningsstrategien kan koste mer, kan du trøste deg med å vite at du bare betaler når du kjøper en betalende kunde. Denne strategien gjør det enkelt å spore og rettferdiggjøre annonseforbruket.

Ytterligere ressurser for å optimalisere Google-annonsene dine

Annonseteksten og overskriften din er ikke den eneste komponenten som gjør din betalte kampanje vellykket. Å få en bruker til å klikke er bare begynnelsen ... de bør ankomme til en destinasjonsside som er optimalisert for konvertering og deretter føres til en takk-side som forteller dem hva de skal gjøre videre.

Hvis du vil at Google-annonsene dine skal produsere kvalifiserte potensielle kunder og kunder, kan du sjekke disse ekstra ressursene og bruke dem som retningslinjer når du konfigurerer Google-annonsekampanjen.

Start kampanjen

Gitt rekkevidden og autoriteten, bør Google Ads være en del av din betalte strategi. Bruk tipsene vi har dekket for å komme i gang, og husk å begrense og bruk iterasjonsprosesser mens du lærer videre. Det er ikke noe som heter en Google Ads-kampanje som ikke fungerer - det er bare de som trenger litt mer arbeid. Ved å bruke strategien og informasjonen ovenfor har du det du trenger for å lage en vellykket Google Ad-kampanje som driver klikk og konverterer potensielle kunder.

Si hei!